Home » Komando Semut Sarawak 1945

Komando Semut Sarawak 1945


Semasa Perang Dunia Ke-2 bermula iaitu apabila Jepun Negara Matahari Terbit mulai meluaskan empayarnya ke Asia Tenggara, Negara Sarawak yang diperintah oleh Rajah Ketiga iaitu Rajah Charles Vyner Brooke telah cuba sedaya upaya untuk mempersiapkan Negara Sarawak dengan sebarang kemungkinan. Walau bagaimanapun, Negara Sarawak tidak mampu mempertahankan serangan dari Jepun yang begitu kuat sekali dan jatuhlah Negara Sarawak kepada Jepun pada tanggal 16 September 1941. Hakikatnya, pertahanan Negara Sarawak terlalu kerdil berbanding dengan kekuatan Jepun pada masa itu walaupun Negara Sarawak sebenarnya adalah Negara Perlindungan Kerajaan Mahkota British merujuk kepada Artikel 8 Perjanjian British/Brunei/Sarawak 1888 namun oleh kerana British juga sedang sibuk mempertahankan negeri jajahannya seperti Malaya, Singapura dan lain-lain maka bantuan yang diberikan kepada Negara Sarawak adalah minimal sekali pada masa itu. Walau bagaimanapun, biarpun Rajah Charles Vyner Brooke sendiri telah berundur dari Negara Sarawak pada masa itu tetapi Tentera Perikatan yang didokongi oleh Australia telah memberikan bantuan di dalam bentuk risikan dan perang gerila ke atas Jepun di bumi Sarawak pada masa itu. Salah satunya adalah Operasi Komando Semut yang bermula di Bario, Sarawak pada 1945. Inilah sejarah yang tidak begitu didendangkan kepada rakyat Sarawak yang cuba untuk Borneo Oracle paparkan kali ini.

Siapa pernah sangka sebuah daerah pedalaman Sarawak yang jauh dari peradaban cosmopolitan kota seperti Bario menyimpan 1001 sejarah di dalam mencapai keamanan untuk Sarawak sekarang. Di sinilah bermulanya Operasi Komando Semut yang dilancarkan oleh Unit Khas Z (Special Task Force Z) pada tanggal 25 Mei 1945. Di ketika itu, Negara Sarawak sedang di dalam genggaman Jepun setelah kalah di dalam Perang Dunia Ke-2. Unit Khas Z ini dibentuk oleh Kerajaan Perikatan iaitu dari Negara Perikatan seperti British, Amerika Syarikat, Australia dan lain-lain lagi bagi memperluaskan unsur perisikan dan gerila ke mana-mana negara yang telah dijajah oleh Jepun. Setelah banyak berlakunya kegagalan di dalam operasi perisikan yang lepas iaitu melalui laut telah dengan senangnya dihidu oleh pihak tentera Jepun maka tiada jalan lain yang boleh dilakukan iaitu menghantar misi rahsia ke Negara Sarawak melalui tempat yang terpencil seperti Bario. Pada subuh 25 Mei 1945, sepasukan anggota payung terjun dari Unit Khas Z diketuai oleh Tom Harrison telah terjun bebas dari ketinggian 6000 kaki ke kawasan sawah padi di Bario. Pesawat tentera yang terbang dari Selatan Pasifik Barat ini berjaya mendaratkan 4 orang tentera Australia namun malangnya diceritakan bahawa apabila ia menuju pulang ke base, kapal terbang tersebut telah terkena bom dan terhempas di Timor Timur, Indonesia dan membunuh kesemua 13 krew yang bertugas di dalam kapal terbang tersebut. Maka tinggallah Unit Khas Z diketuai oleh Tom Harrison dan 3 tentera yang lain di sebuah bumi asing dan operasi ini dikenali sebagai Operasi Komando Semut.

Didalam suasana awal pagi yang sejuk dan sepi di daerah Bario sudah tentu bunyi bising dari sebuah kapalterbang akan mudah membangunkan semua penduduk, maka beramai-ramailah mereka pergi ke arah tentera Australia itu dengan diketuai oleh Penghulu Lawai Besara iaitu Penghulu di Bario pada masa itu. Anggota Tentera penerjun ini sebenarnya tidak takut dengan penduduk tempatan kerana mereka telah biasa dengan penduduk primitive sejak di tahun 1930an melalui Ekspedisi Solomon yang mana pada masa itu Kepulauan Solomon masih lagi teguh dengan masyarakat primitive karnibal iaitu memakan daging manusia. Dengan budi bicara yang baik, akhirnya Tentera Australia ini disambut dengan baik oleh Penghulu Lawai Besara dan orang kampung yang lain. Dengan terjalinnya kefahaman ini maka mudahlah misi Operasi Komando Semut untuk di jalankan di Bario. Tanpa berlengah masa, Tom Harrison dan rakan-rakannya telah merekrut beberapa penduduk tempatan untuk menguatkan pasukan mereka. Ianya bermula di Bario dengan merekrut beberapa orang pahlawan berbangsa Kelabit untuk bersama-sama di dalam agenda mereka. Kemudian setelah persediaan lengkap, Pasukan Tom Harrison telah berjalan kaki menggunakan jalan darat menyusuri sungai-sungai sehingga ke Ulu Baram untuk mencari tentera Jepun.

Di setiap persinggahan mereka, pasti ada yang direkrut untuk menguatkan pasukan mereka. Maka ramailah pahlawan-pahlawan daripada Kayan, Penan, Iban dan etnik yang lain menjadi mata dan telinga untuk unit Semut dan seterusnya menjadikan rangkaian perisikan Tentera Bersekutu pada waktu itu. Mungkin kerana etnik Sarawak ini mempunyai darah pahlawan terutama sekali yang terkenal dengan adat ngayau yang telah diharam sewaktu pemerintahan Brooke namun untuk masa ini pahlawan-pahlawan ini menawarkan diri mereka untuk menjadi tentera gerila menyerang tentera Jepun pada waktu itu. Tom Harrisson dan unitnya bangga dengan semangat juang tersebut dan menyetujui permintaan pahlawan-pahlawan tempatan Sarawak. Diceritakan bahawa terdapat insiden yang mana tentera Jepun yang sedang membuat rondaan telah diserang oleh pahlawan-pahlawan tempatan ini dan dipancung kepala. Ianya bukan sahaja terhad kepada tentera Jepun malah ianya juga mencakupi pemberi-pemberi matlumat kepada Tentera Jepun juga turut dipancung. Inilah sejarah “adat ngayau” yang dihalalkan semula bagi memastikan Sarawak aman daripada pencerobohan Jepun sewaktu dahulu. Ada sesetengah sumber rujukan menyatakan bahawa setiap pahlawan tempatan yang berjaya menunjukkan kepala tentera Jepun akan dibayar dengan harga 20 sen setiap kepala namun cerita ini tidak dapat disahihkan kebenarannya.

Inilah sekelumit sejarah yang tidak didendangkan tentang Operasi Komando Semut di Bario yang bermula pada 25 Mei 1945 dan kemudiannya disusuli kejayaan lebih 80 Operasi Semut selepas itu. Di dalam Operasi Semut ini, penduduk pribumi Sarawak yang terdiri daripada pahlawan Kelabit, Iban, Lun Bawang dan Penan diceritakan telah membunuh lebih 1,846 anggota tentera Jepun melalui serangan ala-gerila dan kemudiannya mengayau kepala musuh-musuh ini. Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh Tentera Perikatan melalui Tom Harrison dan rakan-rakannya juga dengan kepahlawanan rakyat pribumi Sarawak telah sedikit sebanyak melemahkan Tentera Jepun pada waktu itu. Diharap paparan kali ini akan dapat membantu rakyat Sarawak mengenal jati diri kita sebagai rakyat Sarawak sekarang. Sebarang nilai tambah informasi untuk paparan kali ini amatlah dialu-alukan agar kita menjadi masyarakat yang lebih berinformasi tinggi.

sumber : Borneo Oracle ♥ Sarawak History

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain