Cara Penjimatan Minyak Paling Mudah

 

[ CARA PENJIMATAN MINYAK ]

1. Pemanduan Yang Peka (Drive Sensibly)

Elakkan pemanduan secara agresif (memecut, pecutan dan membrek secara melulu). Ia boleh menurunkan penggunaan minyak anda sebanyak 33% dengan kelajuan di lebuh raya dan 5%
di sekitar bandar. Memandulah dengan tenang. Memperlahan atau memecut akan menggunakan lebih banyak bahan api. Elakkan mengekori kenderaan lain dengan rapat.Bukan sahaja ia tidak selamat, tetapi juga menjejaskan penggunaan minyak anda jika ia memperlahankan kenderaan tanpa diduga. Apabila menghampiri kawasan berbukit, jika anda ingin memecut, lakukannyasebelum anda sampai bukit, bukan apabila anda sudah berada di bukit.

2. Awasi Had Laju (Observe the Speed Limit)

Penggunaan minyak biasanya akan meningkat dengan pantas apabila pecutanmelebihi 100 km/j. Kebiasaannya, anda boleh mengandaikan bahawa setiap 10 km/j selepas 100 km/j adalah seperti membayar tambahan 40 sen untuk seliter petrol. Pengawasan had laju adalah juga lebih selamat.

3. Hindari Berat Berlebihan (Remove excess weight)

Elakkan menyimpan barang-barang yang tidak perlu di dalam kenderaan anda, terutamanya barang yang berat. Setiap 15 kg tambahan pada kenderaan anda, ia boleh meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2%

4. Jangan Memanaskan Enjin Terlalu Lama (Avoid Prolonged Warm up)

Elakkan memanaskan enjin kenderaan terlalu lama walaupun ketika waktu pagi yang dingin. 2 hingga 3 minit adalah memadai untuk pemanasan enjin.

5. Beli Minyak Ketika Waktu Sejuk (Buy Fuel at Cooler Times)

Beli bahan api ketika waktu sejuk - awal pagi atau lewat petang adalah waktu yang terbaik. Pada waktu-waktu ini gasolin adalah lebih tumpat. Elakkan mengisi minyak terlalu penuh atau sehingga tertumpah. Berhenti mengisi minyak selepas nozzle di pam minyak berbunyi “klik”.

6. Gunakan Gear Tinggi (Use Higher Gears)

Perjalanan dengan kadar yang laju dengan menggunakan gear rendah boleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45% dari yang sepatutnya. Kenderaan bertransmisi manual membolehkan anda menukar ke gear tinggi secepat yang mungkin, membolehkan anda menjimatkan minyak.

7. Tutup Cermin Tingkap (Keep Windows Closed)

Pastikan cermin tingkap ditutup terutama pada kelajuan tinggi di lebuhraya. Tingkap yang terbuka boleh menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 10%

8. Secara Umum (General Advice)

Jangan tekan pedal minyak terlalu kuat. Tekanan yang lebih akan menyebabkan penggunaan minyak berlebihan. Untuk kenderaan transmisi automatik, pastikan gear diletakkan pada posisi “neutral” jika berhenti atau tidak bergerak. Penyelenggaraan kereta dan enjin juga penting. Pastikan penapis udara dibersihkan. Aliran udara yang tidak optimum menyebabkan penambahan penggunaan minyak.

9. Periksa Tekanan Tayar (Maintain Tyre Pressure)

Tekanan tayar yang kurang menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 35%. Periksa dan tetapkan tekanan tayar mengikut spesifikasi kenderaan anda sekurang-kurangnya sebulan sekali.

10. Gunakanlah Minyak Enjin Berkualiti 

Minyak ( M oil ) yang berkualiti akan lebih  melancarkan pergerakan enjin anda dan dari situ akan menjimatkan pengunaan minyak

Minyak Pelincir Terbaik Dunia JTX 1000 GOLD



[ JTX1000 GOLD ENGINE OIL ]


JTX adalah minyak enjin berprestasi tinggi yang direka khas untuk membersihkan enjin dan memberi perlindungan terhadap pengoksidaan, kehausan, kakisan, mendapan, dan pembentukan lumpur dalam keadaan memandu yang paling teruk. Ia dihasilkan untuk kegunaan semua jenis kenderaan yang memakai petrol dan diesel termasuk kenderaan yang dilengkapi dengan turbocharger dan sistem pembakar suntikan. Formulasinya yang moden memastikan fleksibiliti untuk “mixed fleet operators”.

JTX 1000 GOLD merupakan generasi ketiga dari JTX dan JTX 1000 yang terdahulu. Jika diukur dari kehebatan prestasi yang ditunjukkan JTX 1000 GOLD lebih HEBAT dari generasi kedua, dimana formula tambahan diperkukuhkan dan diperkaya dengan pekatan tambahan Jet Turbo-X 5000 EP / AW.


Keyakinan JTX1000 GOLD
Tribology Confirmed (TCF)
 

Anugerah SUPERBRANDS
Diperakui ISO 9001
Diperakui API/SAE/ACEA  
Mendapat Pengiktirafan ACEA A3/B4-10, MB p229.1, VW 501 01/505 00
Kelulusan PDA 11241

Kelebihan JTX1000 GOLD


  Diperkuat dengan EP/AW – Tahan Tekanan Lampau
  Teknologi TRIBOLOGI untuk penjimatan petrol/diesel + Prestasi POWER

Spesifikasi JTX1000 Gold


API Gred
(JTX 1000 GOLD) > SN (Petrol) / CF (Diesel)
 
SAE Gred
(JTX 1000 GOLD) > 10W-40

Sesuai untuk semua jenis kenderaan bermotor.



 

Kuasa JTX1000 GOLD
 
★ Prestasi Cemerlang & Optimum dalam ape jua pemanduan  
★ Jimat petrol (10% to 25% atau lebih)  
★ Tambah hp ★ Teknologi TRIBOLOGI  
★ Jimat kos service (10,000km)  
★ Extreme pressure  
★ Anti wear & tear  
★ Anti carbon  
★ Anti sludge  
★ Anti oxidation  
★ Anti rust  
★ Anti acidic  
★ Low temperature  
★ multigrade oil (petrol/diesel/ngv/turbo/superchrge/n.a)  
★ Minyak high class termurah dipasaran

 
Berminat?
Boleh dapatkan stok terus dari saya/pengedar sah lain

 > Jonathan  ( Miri ) 013-5721796 
 > Richard    ( Mukah ) 011-19866385 
 > Desmond  ( Penang ) 013-5334351 
 > Cyril         ( Sibu ) 017-8325805 
 > Syukri       (sarikei ) 013-8325808 
Ingin Sertai kami >Menjadi Ahli/Pengedar
Hubungi saya >Richard - 013-8213345

Antara Testimoni Pengguna JTX1000























Minyak Pelincir JTX 1000


                                             JTX 1000 Red                              JTX 1000 




Ramai yang memperkatakan tentang kehebatan JTX 1000…
Apa Itu JTX1000?


JTX1000 adalah minyak enjin berprestasi tinggi yang direka khas untuk membersihkan enjin dan memberi perlindungan terhadap pengoksidaan, kehausan, kakisan, mendapan, dan pembentukan lumpur dalam keadaan memandu yang paling teruk. Ia dihasilkan untuk kegunaan semua jenis kenderaan yang memakai petrol dan diesel termasuk kenderaan yang dilengkapi dengan turbocharger dan sistem pembakar suntikan. Formulasinya yang moden memastikan fleksibiliti untuk “mixed fleet operators”.


[ Keyakinan JTX1000 ]
Tribology Confirmed (TCF)
 
✔ Anugerah SUPERBRANDS  
✔ Diperakui ISO 9001  
✔ Diperakui API/SAE/ACEA  
✔ Mendapat Pengiktirafan ACEA A3/B4-10, MB p229.1, VW 501 01/505 00  
✔ Kelulusan PDA 11241

[ Kelebihan JTX1000 ] 
 ✔ Diperkuat dengan EP/AW – Tahan Tekanan Lampau  
 ✔ Teknologi TRIBOLOGI untuk penjimatan petrol/diesel + Prestasi POWER

[ Spesifikasi JTX1000 ]

 ✔ API Gred
(JTX 1000 ) > SN (Petrol) / CF (Diesel)

 ✔ SAE Gred
(JTX 1000 ) > 15W-50
 
 ✔ Sesuai untuk semua jenis kenderaan bermotor.

[ Kuasa JTX1000 ]

★ Prestasi Cemerlang & Optimum dalam ape jua pemanduan 
★ Jimat petrol (10% to 25% atau lebih)  
★ Tambah hp  
★ Teknologi TRIBOLOGI  
★ Jimat kos service (10,000km)  
★ Extreme pressure  
★ Anti wear & tear ★ Anti carbon  
★ Anti sludge  
★ Anti oxidation  
★ Anti rust  
★ Anti acidic  
★ Low temperature  
★ multigrade oil (petrol/diesel/ngv/turbo/superchrge/n.a)  
★ Minyak high class termurah dipasaran


Berminat?

Boleh dapatkan stok terus dari saya/pengedar sah lain


 > Jonathan ( Miri ) 013-5721796 
 > Richard ( Mukah ) 011-19866385 
 > Desmond ( Penang ) 013-5334351 
 > Cyril ( Sibu ) 017-8325805 
 > Syukri (sarikei ) 013-8325808








Memeriksa paras minyak hitam



[ Informasi ]
Cara terbaik memeriksa paras minyak hitam

Nota: Penerangan ini hanya untuk enjin ‘wet-sump’ – jenis enjin yang terdapat pada kebanyakan kenderaan penumpang.

Bagi kebanyakan orang topic ini adalah perkara yang remeh dan semua orang boleh lakukan. Tetapi masih ada pengguna yang tidak tahu perkara asas dalam melakukan kerja ini.


Apabila memeriksa paras minyak di dalam enjin, kereta mestilah dalam paras / keadaan rata (tidak senget), dan mestilah enjin dalam berkeadaan sejuk. Sesetengah orang enggan membuka ‘crankcase’ atas sepenuhnya, dan mereka selalu memeriksa ‘dipstick’ sejurus mematikan enjin kenderaan. Memeriksa paras minyak dengan cara ini member bacaan yang mengelirukan kerana kuantiti minyak (biasanya setengah liter) sebahagiannya masih terdapat di ‘oilway’ dan ‘passages’ di dalam enjin, dan mengambil masa untuk mengalir turun ke ‘crankcase’. (di dalam gambar; bahagian berwarna biru menunjukkan di mana minyak masih mengalir turun ke dalam ‘sump’). Dalam keadaan paras minyak enjin yang bukan sebenar seperti tertera pada ‘dipstick’, mereka kemudian menambah lagi minyak ke dalam enjin. ‘Oilways’ dan ‘passages’ yang kosong, dan kemudian enjin dipenuhi lebih minyak pelincir, melebihi paras penanda ‘MAX’ pada ‘dipstick’.


Apa yang berlaku apabila paras minyak pelincir enjin melebihi tahap ‘MAX’.

Anda telah menambah minyak pelincir ke dalam enjin setelah enjin panas dan selepas melihat paras minyak pada ‘dipstick’ yang tidak tepat, atau anda mengisi minyak pelincir melebihi tahap yang sepatutnya apabila anda menukar minyak hitam. Apakah perkara buruk yang berlaku? Masalahnya adalah ketika anda menghidupkan enjin kemudiannya, ‘windage’ pada ‘crankcase’ serta tekanan lain yang terhasil daripada pengoperasian minyak di dalam enjin, dsb.

Berikutnya, tidak beberapa lama kemudian, pelindung ‘bearing’ utama bahagian belakang akan pecah dan enjin akan bocor. Jika anda menggunakan gear manual, ini bermaksud minyak yang bocor akan terkena pada flywheel dan permukaan cakera klac. Klac yang berminyak membawa pada situasi yang tidak bagus. Jika anda masih tidak perasan kebocoran ini, ia seterusnya akan menjejaskan pelindung ‘bearing’ utama bahagian hadapan pula, serta enjin akan memercikkan lagi minyak (atau ia akan mula menumpahkan minyak di setiap laluan). Secara kasarnya daripada minyak yang bocor ia boleh mendatangkan kerosakan terhadap kesuluruhan enjin termasuk cakera brek.


Pada masa yang sama ia juga boleh memburukkan keadaan dalam enjin. Seperti yang boleh kita lihat pada gambar rajah, paras minyak yang sebenar terletak berhampiran dengan ‘crank’ / engkol yang berpusing. Apabila minyak melebihi paras yang sepatutnya ‘crank’ akan tenggelam ke dalam minyak dan menghasilkan buih. Buih sangat diperlukan pada setiap kopi yang sedap tapi ia tidak bagus untuk enjin.

Pencapuran minyak dengan udara akan mmberi tekanan kepada ‘bearing’ dan untuk pengetahuan anda udara bukanlah bahan pelincir. Pada asasnya ‘bearing’ akan rosak secara berterusan lebih-lebih lagi apabila anda memandu di jalan raya. Anda akan tahu ‘bearing’ enjin anda rosak bila situasi ini betul-betul berlaku kepada anda. Enjin anda akan berbau seperti minyak enjin yang terbakar dan bunyi bising akan kedengaran. Dalam situasi yang lebih teruk minyak enjin boleh memasuki ruang pembakaran minyak petrol dan menjejaskan prestasi enjin dan keadaan bahagian pembakaran petrol.

 
Jadi waktu bilakah yang paling sesuai untuk memeriksa paras minyak pelincir enjin?

Jika enjin kenderaan anda sejuk (contohnya setelah semalaman di garaj) anda boleh terus periksa paras minyak enjin anda. Minyak pelincir telah pun mengalir sepenuhnya ke dasar tangki. Cuma pastikan kedudukan kenderaan yang rata. Jika enjin masih panas (setelah dipandu) maka anda pelula tunggu lebih kurang 30 minit supaya kebanyakan minyak betul-betul mengalir ke bawah. TETAPI ada sesetengah kenderaan (seperti di sarankan oleh pengilang kenderaan di dalam Manual) perlu diperiksa ketika enjin beroperasi atau pada suhu tertentu seperti Porcshe Carrera ’92.
 


Minyak JTX 5000



APA ITU JTX5000
JTX5000 additive @ Ibu minyak yang memenangi sijil anugerah SUPERBRAND dan ISO 9001. Sungguhpun pada RPM berterusan yang tinggi dan tekanan yang "EXTREME" JTX 5000 membantu menjadikan enjin anda tetap dalam keadaa stabil. Rumusan "ADVANCED" yang direka untuk prestasi yang menakjubkan dan perlindungan menyeluruh yng boleh digunakan pada enjin Kereta, Motorsikal, Kenderaan berat dan juga Kenderaan Marin.

CIRI-CIRI MINYAK JTX 5000

-sebagai Oil Treatment untuk enjin kesayangan anda
-minyak pelincir yg dijaminkan kualiti dengan SIJIL ISO9001
-dapat memberi kuasa pelinciran yang mampu menahan tekanan lampau serta mencegah kehausan pada enjin.
-dapat mengurangkan geseran permukaan enjin.
-melindungi enjin dan anti geseran.
-operasi enjin yang lebih sunyi dan lancar (sangat sesuai motor guna klac )
-mengurangkan kos penyelenggaraan.
-mengurangkan suhu semasa perjalanan. ( radiator kurang panas )
-mengurangkan penggunaan bahan bakar.
-meningkatkan kuasa enjin.
-membekalkan pelinciran yang menahan tekanan tinggi.

CARA PENGGUNAAN :

-terus tuang 10ml JTX5000 (xsemestinya 10ml je..lebih pun xpe..lagi bagus performance enjin)..ke dalam enjin yang sedia ada (800ml - 1liter)..
-cara paling terbaik..,campur 10ml JTX5000 dalam minyak enjin yang baru..goncang sesedap rasa terus tuang isi dalam enjin...
-untuk 2 strok pun boleh guna..xde masalah...goncang campur kat luar enjin dulu untuk dapatkan sebatian yang terbaik..


1 botol = 250ml = RM 114

Berminat Sila
Hubungi / WhatsApp > Jonathan ( Miri ) -013-5721796
                                   > Richard ( Mukah )-011-19866385
                                   > Desmond ( Penang )-013-5334351
                                   > Cyril ( Sibu )-017-8325805

Testimoni Pengguna


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain